יום רביעי, 7 במרץ 2007

מהו בעצם Enterprise 2.0?

אז מהו בעצם Enterprise 2.0?
האם הכוונה היא לאפשרות לכתוב בלוג על רכבות צעצוע תוך כדי עבודה? אולי זה הניסיון של קבוצת עובדים להקים אלבום תמונות וספריית MP3 על השרת החדש של מחלקת הכספים? או שמא זה הפרוייקט של כתיבת ממשק משתמש חדש מבוסס Ajax לתוכנות ה- Mainframe? מישהו מוכן לנדב הגדרה?
בפוסט הנוכחי אנסה לתאר, לתחום, לשלול, לבדל או בקיצור – להגדיר מהו Enterprise 2.0.
אתחיל מההגדרה של הגדרה – תיאור מדויק וקצר של עצם (מוחשי או מופשט) לשם זיהויו והבדלתו מעצמים אחרים (לקוח מויקיפדיה)
מטבענו, בני האדם, אנחנו שוחרי הגדרות ותיוגים. ההגדרות, באשר הן, מאפשרות לנו ליצור שפה משותפת ומשמשות אבני בניין בבנית בסיס הידע שלנו. הגדרה טובה מאפשרת לנו לתחום נושא מורכב בתוך גבולות ברי דיון, הנסיון להגיע להגדרה מהווה בעצמו דיון מעניין ומאפשר התפלפלויות והתנצחויות נוספות. טובים ורבים לפני כתבו הגדרות שונות (חלקן משונות) ל- Enterprise 2.0, ההגדרה המובאת כאן לא בהכרח יותר נכונה או יותר מלאה אבל היא ההגדרה שלי.
בנסיוני להגדיר מהו Enterprise 2.0 אתחיל במה הוא לא -
• לא, זהו איננו דור 2.0 של מערכות המידע העסקיות. עולם המערכות הארגוניות עבר כבר מספר גלים משמעותיים כגון המעבר ממחשב מרכזי ומסופים טפשים לארכיטקטורת שרת-לקוח, שלב נוסף באבולוציה הודות להתחזקות הרשת היה כשחזרנו להשתמש במסופים טפשים (רק קראנו להם thin clients על מנת לא להעליב אף אחד). במקביל יש המתייחסים למערכות ה- ERP כאל דור נוסף של מערכות המידע הארגוניות ויש הטוענים כי אנחנו חווים עתה דור נוסף אשר המאפיין אותו היא ארכיטקטורת SOA ועוד היד נטויה. לא אפרט ולא אוסיף להג על האבולוציה של מערכות המידע.
• זהו גם לא עידן המערכות הארגוניות השיתופיות. עידן זה החל מזמן, Microsoft, IBM, ו- SAP הכניסו יכולות collaboration מתקדמות כבר לפני כשבע שנים. יכולות אלו היו בדרך כלל חלק מחבילת הפורטל הארגוני. יחד עם זאת, אם יש צורך לתקוע יתד ולסמן את תחילת דרכו של ה- Enterprise 2.0 הייתי כנראה קובע אותו בנקודה זו.
הגדרת Enterprise 2.0, להבדיל מהגדרות המתבססות על טכנולוגיות וארכיטקטורות, צריכה להתבסס על צורת השימוש ביכולות קיימות של Web 2.0, והרי היכולות קיימות זה מכבר. יש לבסס אותה על שתי אוכלוסיות, יוצרי התוכן וצרכני התוכן. וכן יש לקשרה קשר הדוק לערך הנוסף לארגון.
  • צרכנים ויוצרים (או צרכנים וצרחנים): כולנו אוהבים להתבטא, עבור חלקנו הקהל הקבוע של בן/בת הזוג או החברים הקבועים לשתיית הקפה כבר לא מספיק (אחרת מה מושך אותי למקלדת בשעות הקטנות של הלילה?). על ידי ניצול נכון של חולשה אנושית זאת יכול הארגון ליצור מאגרים חדשים של ידע. מהצד השני, כולנו צרכנים בפוטנציה. כולנו מחפשים תשובות. כולנו זקוקים למידע ולידע שלא קיימים אצלנו.
  • שימושיות: הדוגמאות הקלאסיות לאפליקציות Web 2.0 הם וויקי ובלוגים. אך מה עם דואר אלקטרוני ומסנג'ר? מה עם שיחות טלפון? מבלי להכנס להיבטים כגון חדירה לפרטיות כתוצאה משימוש במידע שנוצר, ניתן לומר שגם אמצעי תקשורת אלו הינם חברים בעלי מקום של כבוד בגלריית היישומים של Enterprise 2.0. כל סוגי הכלים האלו מאפשרים לבעליהם ליצור תוכן, פרטי או ארגוני. תוכן שמייצרים חברי הארגון מאוחזר מאוחר יותר לטובת הארגון כולו.
  • שימושיות 2: נוצר התוכן, עם קצת עידוד מכיוון הנהלת הארגון נוצר הרבה תוכן. נותר להפכו לשמיש. יש לאנדקס, לקטלג, לדרג ולחשוף אותו לארגון. אחזור נכון של המידע המצוי ומתהווה בכלי הוויקי, יומני הרשת, דואר אלקטרוני וכדומה מהווה בסיס חיוני לניהול הידע הארגוני. באחזור נכון הכוונה היא ליותר מטיפול בטקסטים, הכוונה כאן היא להבנת ההקשר ואף חשוב מכך, לבניית מערך של קשרים בין פיסות המידע המתבסס על זהותו של יוצר התוכן, על תפקידיו, על התגיות שהוצמדו, על הזמן בו נוצר והזמן בו מתפוגג תוקפו ועל פרמטרים נוספים.
  • יצירת ערך: המידע המצטבר הופך לידע ארגוני אם הוא נגיש בצורה שלא רק תאפשר לאחרון העובדים למצוא ולקרוא אותו אלא תאפשר לו להסיק מסקנות תפעוליות, תאפשר לו לאתר בעלי ידע אחרים בארגון, תאפשר לו לקבל תשובות על שאלות - תעלה את יעילותו של אותו העובד ואת גמישותו (מישהו יכול להמליץ על תחליף עברי למונח agility?) של הארגון.
קראתי מספר הגדרות למונח Enterprise 2.0, חלקן מתייחסות לכלים אשר נמצאים ולאלו אשר יהיו בשימוש, אחרות מדברות על פן השימושיות. סקירה טובה מספק דיון הינצ'קליף (http://blogs.zdnet.com/Hinchcliffe/?p=64) אני מעדיף לשלב את ההגדרות האלו להגדרה אחת ולהוסיף עליהן את הערך לארגון.
ההגדרה שלי בצורתה הפשטנית: Enterprise 2.0 - יכולתו של ארגון להעצים את בסיס הידע שלו על ידי שימוש מושכל בתוכן הנוצר על ידי חבריו תוך שימוש בטכנולוגיות שיתופיות.
כאשר:
  • המונח טכנולוגיות שיתופיות כולל את כלי Web 2.0 המוכרים כיום ובנוסף דוא"ל, מסנג'ר וטלפוניה. כלים חדשים ייתכן וייתווספו לרשימה במרוצת הזמן.
  • תוכן - מידע הנוצר כתוצאה משימוש בכלים הנ"ל.
  • בשימוש מושכל הכוונה היא ליכולות אחזור מתקדמות הכוללות גם איתור קשרים והקשרים.

אשמח לקבל תגובות על ההגדרה והגדרות חלופיות.
(נכתב במקור עבור http://www.thecoils.com/)

אין תגובות: