יום ראשון, 18 בפברואר 2007

אז איך מחפשים מחט?

בלוגים, פורומים, טוקבקים, וויקיפדיות...

המון מילים נשפכות כל יום לקרביה הבלתי נדלים של האינטרנט.

מאמרים מלומדים, ואחרים שקצת פחות. תגובות נרגשות, תגובות מתלהמות, והמון תגובות סתם מטומטמות. דיונים שטחיים על עיקר ומעמיקים על טפל ואחטא לאמת אם לא אציין שגם להיפך. פתחון פה מהדורת המאה העשרים ואחת.

בסביבת עברו השני של החיבור המהיר גולשים הקוראים הפוטנציאלים. מיליוני אנשים המנסים להבין מגמה מסויימת, לקנות נכס או גאדג'ט חדש, לבחור מנהיג, או סתם לקרוא חדשות. אנחנו. מצויידים במיטב הכלים אנחנו נערכים לקרב הגדול – אילוף המפלצת, מפלצת המידע.

אז איך עושים את זה?

קונים מניות של א.א.א. מוצרים טובים בע"מ על סמך מה שכותב "אחד שמבין" בטוקבק. נמנעים מהטלוויזיה החדשה של סוני בגלל ש – "היתה לדוד שלי כזאת, נפלה לו על הרגל, חרא של מוצר...", ובוחרים מנהיג גבר גבר כי "רק הוא ידע להפריט את המטכ"ל ויצליח להצמיד את השקל למטבע הדרום קוריאני" כפי שמבהיר ברהיטות בלוג באתר פופולרי. לחילופין, ניתן לערוך ניתוח טכני ופונדמנטלי של חברות לפני שסוחרים במניותיהן. אפשר לערוך סקר שוק והשוואות מחירים, לבדוק אחריות, ולקרוא סקרי שביעות רצון לקוחות. ניתן וכדאי לקרוא חדשות ודעות בעיתונים ובאתרי האינטרנט המובילים על מנת לגבש דעה.

אין תחליף ללימוד מסודר ושיטתי אבל זהו בדרך כלל תהליך תובעני הדורש ידע והקצאת זמן. איך בכל זאת נדע להפריד את המוץ מהתבן, לזהות את המומחים האמיתיים מבין ההדיוטות, להגיע במהירות לאותן פנינים חבויות כדי שנוכל להפיק תועלת מהמידע הרב המופק יום יום מאז פרוץ העידן בו יצירת התוכן היא נחלת הכלל?

  • בחרו בקפידה את הפורומים בהם אתם משתתפים, פורום פעיל עם גרעין קבוע של חברים ייספק מן הסתם תוכן עדכני יותר מפורום בעל פעילות מעטה וכן תוכן מדוייק ורלוונטי יותר מאשר פורום של אורחים מזדמנים בלבד.
  • הקדישו זמן – לא קונים בית חדש רק על סמך הודעה של מומחה שכותרתה "טיפ ענק – תיכנסו" המבשרת שהדולר בשפל של שבע השנים הבאות ומחר הוא מתחיל לזנק למעלה. בדקו את מהימנות הכותב, ערכו סקר מהיר, וודאו שיש עוד שותפים לדעה הזו.
  • נקטו בגישת "אמץ מומחה" – אתרו כותבים קבועים אותם אתם מעריכים כמהימנים, לא יזיק ליזם היי טק לקרוא בלוג של שי אגסי על טרנדים בתעשית התוכנה או לחובבת מכוניות לקרוא את הבלוג של ג'יי לנו (כן, על מכוניות). אתרו לא יותר משניים או שלושה מומחים לכל תחום וקראו את כתבותיהם באופן שוטף.
  • העריכו ודרגו – היכולת להעריך ולדרג תוכן איננה חדשה וישנם אפילו אתרים כגון digg.com הגוזרים קופון על זה. השתמשו בדירוגים שנקבעו על ידי גולשים אחרים ודרגו בעצמכם למען הדורות הבאים. בעלי אתרי תוכן – הטו שכם והצטרפו, הוסיפו יכולות דירוג לתוכן כמו גם לכותבים, קצרו את דרכם של הגולשים למידע האיכותי יותר ודחקו עבורנו את הטרולים חזרה לשוליים.
  • חסכו זמן על ידי איסוף המידע למקום אחד אליו תוכלו לשוב בנקישת עכבר אחת. קוראי RSS מקוונים או שולחניים כגון Bloglines, Newsgator, Google Reader או עמוד מותאם אישית כמו Netvibes ייעשו בשבילכם את עבודת הרגליים ויחסכו אין ספור הקלקות.
  • קראו ספרים ועיתונים...
  • והעיקר – אל תאמינו לכלום (או ליתר דיוק – אל תאמינו לכל מה שאתם קוראים). כמו בפיזיקה, גם כאן אין אמת אחת מוחלטת, נכונות המידע הינה ביחס ישר למספר המספקים אותו ולידיעותיהם ולעיתים ביחס הפוך לכוונותיהם.

שתי האגורות שלי.

תגובה 1:

אנונימי אמר/ה...

מעניין, תמשיך לכתוב כדי להשתפר